Skippaa
Eikö paino enää putoa vaikka syötkin vähemmän? Näin vältät kehon luontaista mekanismia estämästä rasvanpolttoasi

Eikö paino enää putoa vaikka syötkin vähemmän? Näin vältät kehon luontaista mekanismia estämästä rasvanpolttoasi

Tuntuuko ettei paino putoa enää kunnolla vaikka syötkin kokoajan vähemmän?

Nälkäkään ei ole oikeastaan enää ihan niin usein läsnä mitä aiemmin samalla ruokamäärällä?

Huomaatko olevasi kylmissäsi useammin kuin normaalisti?

Huomaatko tankkauspäivien jälkeen energiatasojen nousevan vain hetkeksi vai käykö jopa niin, että suurempi syöminen laittaakin päinvastoin vain väsyttämään, etkä saa haluamaasi energiaboostia ollenkaan?

Tuntuuko kiukku ja alakulo olevan läsnä useammin kuin yleensä?

Treenitkään eivät tunnu kulkevan tankkauksesta huolimatta?

Oletko pudottanut jo huomattavan määrän kiloja?

Oletko ollut dieetillä jo pidempään kuin 10 viikkoa?

Jos vastasit useampaan edellä mainittuun kysymykseen myöntävästi, saatat hyvinkin olla säästöliekillä.

Se on kehosi biologinen mekanismi, johtuen ruoan jatkuvasta rajoittamisesta ja energiavajeesta.

Mitä suurempi energiavaje on ja mitä pidempään olet ollut dieetillä, sen todennäköisemmin ja suurempi säästöliekki ilmiö kohdallasi on.

Sen lisäksi siihen vaikuttavat myös kehon rasvavarastojen määrä. Mitä pienemmäksi kehon rasvaprosentti menee, sen helpommin säästöliekki tulee kohdallesi.

Säästöliekki on todellinen. Se on kehon luontainen mekanismi suojautua energiavajetta kohtaan, jotta säilyisit mahdollisimman pitkään hengissä pienemmällä ruokamäärällä.

Se on evoluution kautta jäänyt ominaisuus, jota ei voi kiistää. Se on osoitettu todelliseksi monissa vertaisarvioiduissa tutkimuksissa.

Jokaista meitä se koskettaa. Toisia enemmän, toisia vähemmän. Yleinen uskomus on, ettei keho voi mennä säästöliekille jos rasvamassaa on enemmän. 

Toisin sanoen luullaan, ettei säästöliekki kosketa ylipainoisia ihmisiä.

Se on täysin väärä ja vaarallinen uskomus, jonka avulla voit pilata terveytesi pahasti.

Säästöliekki lisää mm. rasitusvammojen ja loukkaantumisen riskiä, heikentää vastustuskykyäsi, heikentää luuston yerveyttä ja häiritsee hormonitoimintaa monella eri tavalla.

Tämä ilmenee treenitehon laskemisena, paikkojen kolotuksena ja vetämättömyytenä.

Lisäksi säästöliekki lisää psykologisten häiriöiden ilmaantuvuutta, joka tarkoittaa kiukkuisuutta, alakuloa, ahdistuneisuutta ja paljon muuta.


Säästöliekki voi ilmetä voimakkaammin tai heikommin. Joskus sitä on hankala havaita omalla kohdalla.

Omaan huonoon oloonkin turtuu helposti.



Mitä säästöliekille voi sitten tehdä?

 

Kun keho on mennyt säästöliekille, se tarkoittaa aineenvaihdunnan jumiutumista. Silloin paino ei putoa, vaikka söisitkin vähemmän tai liikkuisit enemmän.

Se on tasannevaihe, johon ei enää tankkauksetkaan auta.

Tällöin ainoa oikea tie on syödä asteittain enemmän ruokaa, jonka avulla saadaan aineenvaihduntaa elvytettyä, jotta keho voi polttaa myöhemmin rasvaa korkeammalla ruokamäärällä.

Kaikkein tärkeintä on se, että ruokamäärää lisätään asteittain.

Jos sitä lisätään kerralla liikaa, on vaarana rasvanmassan kerääntyminen.

Mutta kun olet ensin lisännyt asteittain ruokamäärää korkeammaksi, ruokamäärä pudotetaan kerralla takaisin pienemmäksi.

Näin rasva jatkaa palamistaan suuremmalla ruokamäärällä, kuin aiemmin söit (jolloin paino ei pudonnut)

Tätä aineenvaihdunnan hidastumista et pääse karkuun, etkä voi kiertää sitä, vaikka kuinka haluaisitkin.

Tiedän miten kivaa olisi vain kokoajan vähentää syömistä ja lisätä liikuntaa.

Mutta joskus on otettava pieni tauko, jotta homma voi jatkua myöhemmin tehokkaasti.

Koska riskinä on, että jos tällaisessa tilanteessa jatkat vain dieettiä itsepäisesti, teet paljon hallaa terveydellesi.

Lisäksi dieetin jälkeen aineenvaihduntasi on niin jumissa, että keräät suuren osan kiloista takaisin nopeasti, vaikka pyrkisitkin syömään varovasti.

Ei ole siis mitään järkeä taistella tätä kehon luontaista mekanismia vastaan, vaan mieluummin pelata sen kanssa.

Sun täytyy tehdä päätöksiä kunnioittaen sun kehon fysiologiaa, eikä taistella sitä vastaan.

Kun pidät dieettitauon, pystyt elvyttämään aineenvaihdunnan. Pystyt sen jälkeen polttamaan rasvaa suuremmalla ruokamäärällä, joka takaa tehokkaamman rasvan palamisen, mutta myös helpomman dieettaamisen. Tällöin nälkä, heikotus ja mieliteot eivät ole niin usein läsnä, jolloin jaksat jatkaa rasvanpolttoa paljon helpommin.

Kun toteutat dieettitauon oikein, et kerää ylimääräistä rasvakudosta. Päinvastoin. Usein käy jopa niin, että ensimmäisen viikon aikana paino putoaa, vaikka syötkin enemmän.

Tämä on oikeasti sellainen salaisuus rasvanpoltossa, joka selvisi mulle vasta vuosikymmenen jälkeen konkreettisesti.

Asiakkaani ovat aina sotineet ensin tätä ajatusta vastaan, mutta kun olen saanut perusteltua asiat riittävästi, he ovat uskaltaneet kokeilla.

Jonka jälkeen jokainen on häkeltynyt sen vaikutuksesta.

He ovat kiittäneet mua ylväästi siitä, että jaksoin jatkaa vakuuttelua, jotta he uskaltautuivat kokeilemaan.

Mitä jos sun ei tarvitse lähteä ominpäin kokeilemaan, miten tämä toimii?

Vaan voisit varmistaa, ettei kova työsi dieetin aikana valu hukkaan.

Saat riittävän selkeät ja käytännölliset ohjeet, joilla onnistut varmasti.

Jonka avulla jo sadat muutkin ovat onnistuneet elvyttämään aineenvaihduntaansa...

...jonka ansiosta voit polttaa rasvaa myöhemmin ennätysvauhdilla syömällä suurempaa määrää ruokaa.

Se on kuin eräänlainen "taikapilleri", jonka nauttimalla elvytät aineenvaihduntasi polttamaan rasvaa entistä tehokkaammin.

Se on kuin tankkaisi auton tankin täyteen, jotta voit ajaa täysillä moottoritielle - aiemmin kun olet ajanut vain pintakaasulla, ettei matka hyytyisi ennen aikojaan.

Lue lisää täältä

Edellinen artikkeli Epäiletkö aineenvaihduntasi olevan jumissa? Tämän merkin avulla selvität sen varmasti
Seuraava artikkeli Etkö huomioi tankkauspäivää treeneissä ollenkaan? Älä jätä käyttämättä tätä mielettömän tehokasta rasvanpolttoa edistävää vaikutusta

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät