Skippaa
Miniluento: kehittävän harjoittelun perusteet

Miniluento: kehittävän harjoittelun perusteet

Pidin miniluennon kehittävästä harjoittelusta ja kokonaisuuksien hahmottamisesta, oli tavoitteena sitten energisempi arki, parempi kehonkoostumus tai parempi liikkuvuus ja terveys. ✌️

Hahmoteltiin arkea ajanhallinnan kautta: viikossa on 7 päivää, joista toivottavasti jokaisessa ollaan hereillä max. 16 tuntia ja loput nukutaan. Viikossa tämä tekee 112h käytössä olevaa tuntia. Treeneihin meni osallistujilla keskimäärin 4-20h riippuen henkilöstä ja ajanjaksosta. Jäljelle jää käytettäväksi siis 108-92 tuntia. ⏳🕑

Väitän, että se, mitä teet noina jäljelle jäävinä tunteina vs. Treeneihin käytetty aika on paaaljon tärkeämpää. Se, miten nukut, syöt, hoidat ihmissuhteet, somen, perheen, työn, harrastukset, kodin vaikuttaa kaikki siihen, miten sun treenit tulee kulkemaan. Jos asiat ei oo kunnossa ed. Mainituilla osa-alueilla, ei treeneistä tuu mitään. Ne tuntuu ikäviltä, raskailta, pakkopullalta ja loukkaantumisriski kasvaa ❌

Meillä kaikilla on käytettävissä yksilöllinen määrä energiaa kulhossa. Kulhon energiamäärä rakentuu riittävästä ja monipuolisesta ravinnosta & unesta, riittävästä terveydentilasta, fyysisestä kunnosta, kehonkoostumuksesta, päivän aikaisesta rentoutumisesta ja muista psyykkisistä työkaluista. Mitä enemmän nämä ovat kunnossa, sitä enemmän voit käyttää energiaa töihin, ihmissuhteisiin, harrastuksiin, treeniin, opintoihin tai kotitöihin. Päinvastoin - jos nämä eivät ole kunnossa, meillä on hyvin vähän kapasiteettia käytettäväksi treeniin ja siitä palautumiseen. First things first! ☝️

Rakennetaan siis riittävä palautumiskapasiteetti ensin, jonka jälkeen katsotaan treenejä tarkemmin ✅🏋️

Osallistujilta tuli mielenkiintoisia omakohtaisia kokemuksia, jolloin saatiin peilattua esitettyjä asioita omaan arkeen. Tehtiin myös erontekoa kehittävän harjoittelun ja nyky-yhteiskunnan "kovempaa, enemmän, suuremmin" -tyylisen jatkuvaan kasvuun ja tyytymättömyyteen johtavan ajattelun välille. Kehittävä harjoittelu on ennen kaikkea loukkaantumisia ja ylikuormitusta ehkäisevää turvallista, tuloksia tuovaa, vaihtelevaa, mielekästä, motivoivaa ja yksilöllistä treenausta. Omat tavoitteet määrittelevät suunnan, mihin mennään. 📍

Kiitos paljon osallistujille ☺️👨‍🏫

Avainsanat: Personal trainer Turku kokemuksia Personal trainer Jani Rantala PT turku painonpudotus turku henkilökohtainen valmennus turku
Edellinen artikkeli Tekstipalautteita vuodelta 2019-2020
Seuraava artikkeli Tuukka: 6 kiloa 8 viikossa 🔥

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät