Skippaa
8 suurta pienyrityksen virhettä

8 suurta pienyrityksen virhettä

Tässä on mielenkiintoinen ajatus:  Tiesitkö, että yrityksesi kasvun eri vaiheissa voit tehdä virheitä, jotka voivat tappaa yrityksesi hitaasti kuukausien tai jopa vuosien kuluessa, jos et reagoi niihin?

 

No, näitä virheitä on olemassa, eivätkä ne ole vain aloitteleville yrityksille.  Monet toimivat yritykset, mukaan lukien ne, joita saatat pitää "menestyvinä", koska ne ovat toimineet yli 10 vuotta, tekevät niitä usein edelleen... ja mahdollisesti menettävät paljon rahaa ja/tai tuhlaavat paljon aikaa päivittäin.

 

Vaikka jotkin näistä suurista ja ovelista virheistä näyttävätkin olevan suunnattu enemmän palveluyrityksille, ne sopivat melkein mille tahansa toimialalle.  Olen koonnut alla olevaan luetteloon esimerkkejä, joiden avulla pyrin todistamaan sinulle näiden olevan miltein yleismaallisia ohjeita toimialasta riippumatta.

1. Virhe: Projektin/palveluajan aliarviointi - Tämä on suuri ongelma, ja se koskee sekä palveluyrityksiä että tuotteita myyviä yrityksiä. Tämä on palveluyrityksen leipä ja voi. Jos et arvioi aikaa, joka kuluu jokaisen repertuaarissasi olevan palvelun suorittamiseen, tulet kärsimään, jolloin et voi tehdä muuta kuin purra hammasta ja ottaa opiksi.  Paras tapa arvioida aikaa on tehdä se kerran itse tai katsoa, miten paras työntekijäsi tekee tehtävän, ja lisätä siihen vielä pieni huijauskerroin. Tuoteyrityksille aikaongelma konkretisoituu logistiikassa.

2. Virhe: Yrityksesi numeroiden tuntemattomuus / hintojen virheellinen määrittäminen - Huomaa, että korostin sanaa "yrityksesi". On yleinen virhe käyttää kilpailijan numeroita hinnoittelun mittarina tietämättä, miksi he käyttävät kyseisiä numeroita.  Ajattele, millaiseen painajaiseen joudut, jos otat kilpailijan hinnan, leikkaat sitä 10 % ja alat sitten myydä. Entä jos kilpailijalla on huono hinnoittelurakenne ja se tekee hädin tuskin rahaa tai tekee jopa tappiota? Entä jos sinun kustannuksesi ovat suuremmat kuin heidän? Voit käyttää kilpailijoita lähtökohtana, mutta et voi perustaa koko strategiaasi sen varaan.

3. Virhe: Älä veloita kaikesta ajastasi ja kustannuksistasi - Tämä tuntuu joistakin hölmöltä lausunnolta, mutta veikkaan, että useimmat yrityksen omistajat myöntävät, että he ovat joskus antaneet liikaa tilaa. Ei ole mitään väärää siinä, että annat vähän ylimääräistä täällä ja siellä osoittaaksesi, että välität. Mutta niin tai näin, en puhu tässä yhteydessä siitä. Minua huolestuttavat ne, jotka panostavat työhönsä, tuotteisiinsa tai myymälöihinsä paljon laatua, mutta eivät kata siitä aiheutuvia kustannuksia. Esimerkiksi, jos sinulla on palveluyritys ja kilpailijasi eivät toimita tiettyä vakiopalvelua, jota sinä teet: Et voi vain alittaa heidän hintaansa, vaan sinun on sisällytettävä vakiopalvelusi kustannus hintaan ja mainostettava etukäteen sitä, että vakiopalvelu sisältyy hintaan. Myymälät heikentävät itseään esimerkiksi silloin, kun ne lisäävät asiakaspalvelijoita, mutta eivät peri siitä maksua. Nämä asiat maksavat sinulle rahaa, ja kun kilpailijasi eivät tee niitä, se maksaa heille vähemmän rahaa.

4. Virhe: Et saa maksua tarpeeksi nopeasti - aivan oikein, vanha kassavirtaongelma.  Niin kauan kuin ansaitset tarpeeksi rahaa laskujen maksamiseen, tämä ongelma voidaan ratkaista, estää tai ainakin tehdä siitä vähemmän paha kuin se voisi olla.  Asia on näin:

Laskuta asiakkaita nopeasti. On hyvin tavallista, että pienillä yrityksillä ei ole käytössään menettelyjä tai järjestelmiä, joiden avulla laskut voidaan laatia ja lähettää ajoissa. Tämäkin vaikuttaa epätodennäköiseltä, sillä juuri sen vuoksi teemme työtä - saadaksemme maksun. Mutta on hyvin helppoa, että henkilöt, jotka vastaavat näiden tietojen toimittamisesta laskuttajille, ovat liian kiireisiä saadakseen ne perille tai että heillä ei ole tarpeeksi organisaatiota, jotta he voisivat antaa ne heille oikealla tavalla.

Toinen osa säännöllisen kassavirran hidastamiseksi tai pysäyttämiseksi on tehdä mahdollisimman nopeita maksusopimuksia asiakkaiden kanssa ja mahdollisimman hitaita maksusopimuksia myyjien ja työntekijöiden kanssa.  Jos on olemassa jokin keino, jolla työntekijöille voidaan maksaa enintään kaksi kertaa kuukaudessa, se on parasta tehdä.  Urakoitsijoilla on aina ongelma tämän kanssa.

5. Virhe: Vankkojen järjestelmien ja menettelyjen puuttuminen - Liian monet menettelyt (ns. "byrokratia") ovat syy siihen, miksi monet ihmiset aloittavat oman yrityksensä. Valitettavasti menettelyjen ja järjestelmien puuttuminen kokonaan ei ole vaihtoehto. Toimialasta riippuen yritysten omistajien on löydettävä kultainen keskitie, tai muuten syntyy kaaos ja tuntematon. Joitakin perusesimerkkejä, joissa menettelyjä tai järjestelmiä tarvitaan, ovat esimerkiksi laskutus, perintä, palkanlaskenta, henkilöstöasiat (haastattelut, palkkaaminen, lomat, edut, työtehtävät jne.), valmistus, laitteiden käyttö, laitteiden ylläpito, varastointi, myyntipuhelut ja -käynnit sekä logistiikka, vain muutamia mainitakseni.

6. Virhe: Mainosrahan käyttäminen vain sanoaksesi, että mainostat - näkisin melkein mieluummin, että asiakkaani eivät mainosta kuin käyttävät rahaa ilman tulosten seurantaa. Markkinointikampanjassa ei ole mitään järkeä, jos et ota käyttöön asioita, joiden avulla voit mitata, miten hyvin suunnitelma toimii.  Toinen osa markkinointia, jossa monet ihmiset tekevät virheen, on se, etteivät he analysoi aiemmin onnistuneita kampanjoita.  En ymmärrä, miksi jotkut ihmiset luulevat, että vain siksi, että 400 euron kuukausimainos toimi kerran hyvin yhden kiireisen kauden ajan, se toimisi automaattisesti joka vuosi sen jälkeenkin sellaisenaan. Koko kampana on analysoitava ja tuloksista on johdettava selkeä kuva siitä, miksi se toimi. Tällöin se voidaan monistaa tehokkaasti.

7. Virhe: Kaikkien tehtävien tekeminen itse - Tämä on klassinen virhe, jonka jokainen yrittäjä tekee. Tärkeintä on selvittää, milloin olet siinä vaiheessa, että sinulla on liikaa hattuja, joita pukea (olet samaan aikaan toimitusjohtaja, valmentaja, markkinoija, myyjä, asiakaspalvelija, tekninen tuki jne.) ja alkaa hankkia apua.  Ratkaisu tähän on tuntea omat vahvuutesi ja pystyä näkemään, milloin et hoida tehtäviä, jotka vaativat näitä taitoja. Jos olet yrityksen paras myyjä, et voi jäädä kiinni päivittäisiin toimintoihin. Jos teet niin, myynti hiipuu, eikä sinulla lopulta ole enää mitään toimintoja, joista huolehtia.  Ajattele tätä: jotta voit selvittää, oletko jakaantunut liian ahtaalle: Oletko todella ryhtynyt yrittäjäksi työskennelläksesi yli 80 tuntia viikossa?

8. Virhe: Et saa apua tarpeeksi pian - aseta tavoitteita, jotta tiedät, milloin palkata ihmisiä, jotka ottavat vastuun puutteellisesta osaamisestasi. Avun saamatta jättäminen tai liian pitkä odottelu voi tappaa yrityksen. Useimmat ihmiset, jotka perustavat yrityksen, tekevät sen, koska he ovat hyviä teknisessä tai myyntipuolella.  Jos tiedät parhaan tavan valmistaa vekotin, vahvuutesi on tuotannossa, ja siihen sinun kannattaa käyttää aikasi. Palkkaa ulkopuolinen yritys tai konsultti hoitamaan myyntiä ja markkinointia ja palkkaa sitten sisäinen työntekijä, kun sinulla on varaa kokopäiväiseen työntekijään.  Älä ole yrityksellesi jotain, mitä et ole. Se vain jarruttaa sinua.

Edellinen artikkeli 7 Tärkeintä taktiikkaa pienyrityksen omistajalle
Seuraava artikkeli Menestyneiden yrittäjien ominaisuudet

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät