Skippaa
Markkinointi: Brändisi on muutakin kuin pelkkää ulkonäköä

Markkinointi: Brändisi on muutakin kuin pelkkää ulkonäköä

Selvitetään ensin yleinen väärinkäsitys siitä, mitä "brändi" oikeastaan on.  Brändi on muutakin kuin yrityksen nimi tai logo.  Se on muutakin kuin vain tietynlainen tuote, jota tarjoat, kuten McDonaldsin hampurilainen.  Se on muutakin kuin tuotteen pakkauksen ulkonäkö.  Lyhyesti sanottuna "brändisi" on kaiken sen huipentuma, mitä asiakkaasi viisi aistia voivat sinusta havaita. 

 

Se on kuva, jonka annat jatkuvasti.  Yrityksen logosta ja värimaailmasta aina siihen, miten työntekijäsi pukeutuvat. 

 

Se on se, mitä mahdollinen asiakkaasi kuulee sinusta.  Sitä, mitä he kuulevat sinusta tiedotusvälineissä, siihen, miten asiakaspalvelutiimisi käsittelee saapuvia valituksia.

 

Se on tunne, jonka asiakkaasi saavat kaikessa kanssasi asioidessaan.  Tyytyväisestä tai tyytymättömästä vuorovaikutuksesta kanssasi aina suhteiden rakentamiseen tähtääviin toimiin, joita toteutat.

 

Se on miellyttäviä tai epämiellyttäviä tuoksuja, jotka yhdistetään sinuun ja jotka kattavat kaiken tuotteesi tai laitoksesi tuoksusta jopa työntekijöihisi.

 

Ja lopuksi myös makuja, jotka yhdistetään sinuun.  Tuotteesi mausta (jos tuote on tarkoitettu maisteltavaksi) aina tarjoamasi kahvin tai teen laatuun.

 

Kuten varmaan alat jo ymmärtää maalaamani kuvaa, brändisi käsittää kaiken sinusta.  Näin ollen ymmärrät, miksi on tärkeää, että laitat aina parhaat puolesi esiin.

 

Viedään tämä vielä askeleen pidemmälle.  Vielä tärkeämpää kuin olla täydellinen omissa silmissäsi, on olla johdonmukainen potentiaalisen asiakkaan silmissä.

 

Johdonmukaisuus on avain brändäykseen.  On kamalaa brändäystä ja yksinkertaisesti mahdotonta hyväksyä, että yhtenä päivänä tarjotaan erinomaista palvelua ja seuraavana päivänä huonoa.  On parempi olla jatkuvasti keskinkertainen.  Silloin asiakas ainakin tietää, mitä odottaa, ja on yleensä tyytyväisempi.  Toinen esimerkki huonosta brändäyksestä on se, että verkkosivustosi ulkoasu on erilainen kuin muu markkinointimateriaalisi (esim. somesivut, sähköpostin allekirjoitus jne.).  Viime kädessä mahdollisen asiakkaasi pitäisi pystyä tunnistamaan sinut nopealla vilkaisulla - pelkästään värien, muotoilutyylin, logon jne. perusteella.

 

Otetaan esimerkiksi pikaruokakauppa McDonalds.  Se on tehnyt upeaa työtä brändäyksessä.  Heidän ruokansa maistuu aina samalta riippumatta siitä, missä paikassa syöt - periaatteessa kaikkialla maailmassa.  Se, mitä näet, kuulet, tunnet, haistat ja maistat, on melko johdonmukaista ja hyväksyttävää kaikkialla.

 

Lopputulos on, että brändin luominen on olennaisen tärkeää identiteetin luomiseksi markkinoilla, ja johdonmukaisuus on avain siihen, että se onnistuu tehokkaasti.  Asiakkaat haluavat johdonmukaisuutta!  Johdonmukaisuus luo mukavuutta, ja mukavuus on osa suhteiden rakentamista - keskeinen markkinointistrategia.

Edellinen artikkeli Ammatillinen ja henkilökohtainen kehitys
Seuraava artikkeli 5 helppoa askelta minkä tahansa tavoitteen saavuttamiseen

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät