Skippaa
Markkinointiasenteen kehitt√§minen ūüď£

Markkinointiasenteen kehitt√§minen ūüď£

Useimmat valmentajat ryhtyvät valmentajiksi yhden erittäin pakottavan ja arvokkaan tarkoituksen vuoksi - koska he haluavat vaikuttaa myönteisesti muiden elämään.

 

Se, missä määrin pystyt valmentajana saavuttamaan tämän tavoitteen, riippuu kahdesta tekijästä. Ensinnäkin taitosi ja tehokkuutesi valmentajana ja toiseksi niiden asiakkaiden määrä, joihin pystyt vaikuttamaan palvelujesi avulla. Tämän artikkelin tarkoituksena on keskittyä jälkimmäiseen tekijään.

 

Avustaessaan ihmisiä valmentajat voivat myös kehittää itselleen hedelmällisen elämäntavan matkan varrella. Itse asiassa nämä tavoitteet ovat täysin toisiaan täydentäviä.

 

Monet liikemiehet, myös valmentajat, eivät tunnista markkinoinnin tärkeää eettistä roolia liiketoiminnassaan. Näin he kehittävät ajattelutavan, joka on itseään, liiketoimintaansa ja asiakkaitaan vahingoittava.

 

Valmentajana olet liike-elämässä. Se, miten tehokkaasti toimit, riippuu täysin sinusta itsestäsi. On valtavan menestyneitä valmentajia (asiakasmäärän, tulojen ja valmennustulosten suhteen) ja valmentajia, jotka pystyvät hädin tuskin hankkimaan elantonsa. Näiden ääripäiden välinen ero ei ole heidän valmennustaitonsa vaan pikemminkin heidän ajattelutapansa. Voit olla uskomattoman taitava valmentaja, mutta ellei sinulla ole ihmisiä, jotka ovat halukkaita käyttämään palveluitasi, taitojesi arvo on vähäinen tai olematon.

 

Millaista ajattelutapaa menestyvä valmentaja vaatii?

 

Onnistunut valmennusajattelu:

 

  • Asettaa mahdollisuuksien ja asiakkaiden tarpeet etusijalle;

 

  • Pyrkii aktiivisesti auttamaan asiakkaita saavuttamaan tavoitteensa;

 

  • suhtautuu empaattisesti asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeisiin;

 

  • ei rajoita asiakkaille tarjottavaa palvelua, ja

 

  • Toimii eettisen√§ neuvonantajana.

 

Onnistunut valmentaja tarvitsee markkinointiasenteen.

 

Kuulemme säännöllisesti valmentajista, joiden mielestä markkinointi on "johtavaa" ja "epäeettistä". Heistä tuntuu, että se on liian "myyvää", eivätkä he tunne oloaan mukavaksi sen kanssa. Näille valmentajille aiomme selittää, miksi markkinointi on sekä eettisesti pätevää että kaupallisesti ratkaisevan tärkeää.

 

Eettinen pätevyys

 

Yhteiskunnassa on valtava (ja kasvava) määrä ihmisiä, jotka hyötyisivät valmennuspalveluista. Kutsutaan näitä ihmisiä mahdollisiksi valmennusasiakkaiksi tai potentiaalisiksi asiakkaiksi. Näillä potentiaalisilla asiakkailla on erityisiä tavoitteita, jotka he haluaisivat saavuttaa, tai haasteita, jotka he haluaisivat voittaa, jotta he voisivat elää parempaa ja tyydyttävämpää elämää.

 

Valmentajana sinulla on tietty huolenpitovelvollisuus auttaa näitä ihmisiä. Voit alkaa auttaa heitä vasta, kun he käyttävät palveluitasi. Markkinointi on linkki potentiaalisten asiakkaiden toiveiden ja sinun kykysi auttaa heitä täyttämään toiveensa.

 

Markkinoinnista tulee epäeettistä vasta siinä tapauksessa, että et pysty täyttämään markkinointilupaustasi asiakkaallesi. Tällöin olet johtanut asiakastasi harhaan joko tietoisesti tai tietämättä ja toiminut epäeettisesti.

 

Jos oletetaan, että potentiaaliset asiakkaat etsivät valmentajan, joka auttaa heitä saavuttamaan erityiset tavoitteensa, valmentajien eettinen velvollisuus on auttaa potentiaalisia asiakkaita valitsemaan valmentaja, joka pystyy parhaiten auttamaan heitä. Tätä varten valmentajien tulisi täysin, kattavasti ja läpinäkyvästi kertoa mahdollisille asiakkailleen, mitä palveluja he tarjoavat, mihin heidän erikoisalansa liittyvät, millaista kokemusta heillä on, miten he ovat aiemmin auttaneet ihmisiä, joilla on ollut samanlaisia toiveita, ja miten heidän palvelujensa käyttäminen hyödyttää heitä. Tai yksinkertaisemmin sanottuna, ryhtyä markkinointiin.

 

Kaupallisesti ratkaiseva

 

Markkinointi on kaupallisesti ratkaisevan tärkeää, koska se yhdistää tiettyä lopputulosta toivovat asiakkaat ammattitaitoisiin ammattilaisiin, jotka on koulutettu auttamaan heitä saavuttamaan kyseinen lopputulos. Se tunnistaa sinut henkilönä, joka voi pystyä auttamaan potentiaalisia asiakkaita heidän ennakkoon määritellyissä tarpeissaan. Etsimällä tietoa valmennuspalveluista potentiaaliset asiakkaat ovat jo tunnistaneet itsensä:

 

  1. Että heidän elämässään on tiettyjä asioita, jotka he haluaisivat saavuttaa, tai haasteita, jotka he haluaisivat voittaa.
  2. Valmentaja on henkilö, jolla on tarvittavat taidot ja kokemus heidän auttamisekseen.
  3. että he ovat valmiita investoimaan prosessiin taloudellisesti.

 

Edellä mainittu on erittäin tärkeä seikka, joka valmentajien on hyväksyttävä.

 

Kuten aiemmin selitimme, valmentajat edustavat yleensä kahta eri ajattelutapaa markkinoinnin suhteen.

 

Ensimmäisen ajattelutavan mukaan markkinointi on "johtavaa" ja "myyvää". He lähtevät siitä ajattelutavasta, että markkinoinnilla vaikutetaan ennakoivasti jonkun henkilön päätöksiin. Tai erityisesti, että saat jonkun tekemään jotain, mitä hän ei muuten tekisi. Kutsumme tätä ajattelutapaa vaikuttamisparadigmaksi.

 

Toisessa ajattelutavassa hyväksytään, että potentiaaliset asiakkaat ovat ihmisiä, jotka ovat itse tunnistaneet tarpeen saada aikaan muutos. Ja he ovat tunnistaneet, että valmentaja auttaa heitä tekemään tämän muutoksen. He tunnustavat, että potentiaalinen asiakas on luonut älyllisen yhteyden tarpeidensa ja sen välille, miten he haluavat, että nämä tarpeet täytetään. Kutsumme tätä ajatuskulkua palveluparadigmaksi.

 

Näiden kahden näkökulman ajatusprosessit ovat täysin kaksinapaisia. Toisessa näkökulmassa asiakas nähdään henkilönä, joka on vastahakoisesti pakotettu käyttämään palvelua, ja toisessa näkökulmassa asiakas nähdään ennakoivana yksilönä, joka kykenee määrittämään tarpeensa ja joka on aktiivisesti etsinyt valmennuspalveluja.

 

Valmentajana on tärkeää, että asetut toiseen ajattelutapaan. Vain silloin voit eettisesti täyttää tavoitteesi eli auttaa asiakkaitasi. Ja vasta sitten pystyt täyttämään symbioottisen tavoitteesi eli rakentamaan menestyksekkään valmennusyrityksen.

 

Kun asetut palveluparadigmaan, ymmärrät, että auttaaksesi asiakkaita saavuttamaan tavoitteensa sinun tulisi:


1. Mainosta aktiivisesti palveluitasi houkuttelevalla mainonnalla, jossa kuvataan selkeästi, mitä voit tarjota asiakkaille.


2. Ymmärrä, että valmentajana ja luotettuna neuvonantajana sinulla on usein paremmat tiedot asiakkaan tarpeista, jotta voit auttaa häntä saavuttamaan tavoitteensa.


3. Ymmärrä empaattisesti asiakkaidesi tarpeita ja tarjoa heille aktiivisesti ratkaisuja erilaisten tuotteiden ja palvelujen avulla.


4. Arvosta asiakkaasi älyä ja päätöksentekokykyä.


5. √Ąl√§ ennakoi asiakkaidesi toiveita ja rajoita siten heille tarjoamiesi tuotteiden ja palvelujen valikoimaa ja laajuutta.


6. Toimii aina eettisenä neuvonantajana.

 

Kun omaksut palveluparadigman markkinoinnissa, huomaat, että markkinointi tarjoaa sinulle paljon paremmat mahdollisuudet täyttää ensisijaiset tavoitteesi - auttaa asiakkaitasi ja rakentaa menestyksekäs valmennusyritys. Näistä tavoitteista tulee toisiaan täydentäviä, ja luot aidosti win-win-tilanteen asiakkaidesi toiveiden ja omien toiveidesi välille.

Seuraava artikkeli Bonukset: Miten nostaa tuotteiden arvoa ūüŹÜ

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät