Skippaa
Mikä on markkinarako ja miksi se on erityisen tärkeä pienyrittäjälle?

Mikä on markkinarako ja miksi se on erityisen tärkeä pienyrittäjälle?

Olet kiinnostunut yrityksen perustamisesta... Haluat myös toteuttaa digitaalista liiketoimintaa. Et kuitenkaan ole varma, voitko ansaita rahaa verkossa. Kaiken kukkuraksi et välttämättä osaa päättää, millaista liiketoimintamahdollisuutta kannattaisi tavoitella.

 

Jos tämä kuulostaa tutulta, niin minulla on sinulle hyviä uutisia. Voit tehdä liiketoimintaa verkossa ja tuoda lisäarvoa markkinoille omalla toiminnallasi. Sinun ei tarvitse opiskella vuosikausia, ennen kuin voit niittää palkintoja. On olemassa järkeviä liiketoimintakonsepteja, joita jotkut maailman menestyneimmistä markkinoijista ovat opettaneet ja jotka ovat osoittautuneet todeksi. Mikä on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka varmistaa menestyksesi? Se on oikean markkinaraon valitseminen.

 

Saatat miettiä, mikä on markkinarako. Markkinarako on yksinkertaisesti ryhmä ihmisiä, joilla on samanlaiset kiinnostuksen kohteet ja tarpeet. He suhtautuvat hyvin intohimoisesti kiinnostuksen kohteeseensa. Ajattele pientä lampea, joka on täynnä nälkäisiä kaloja, ja sinulla on heidän tarpeitaan vastaava syötti; he pitävät eniten juuri siitä syötistä, mitä sinulla on tarjota. Tämä on pohjimmiltaan markkinarako.

 

Miksi markkinarako on ehdottoman tärkeä? Mitä pienempi markkinointibudjetti sinulla on, sitä tärkeämpää on saada viestisi juuri oikean kohderyhmän eteen. Nimittäin jokaisella markkinointieurolla ostat näkyvyyttä, ja kun tarjoat erinomaisia tuotteita vain tietylle markkinaraolle... sinun ei tarvitse ostaa niin paljoa näkyvyyttä menestyäksesi.

 

On todella helppoa löytää potentiaalisia asiakkaita kapeilla markkinoilla. Tässä muutamia esimerkkejä:

 

Kodin sisustus ekologisella tavalla

Tietyn alueen matonpuhdistus liiketoiminnan omistajat

Kehonrakentajat (eivät yleisesti kuntoilijat!)

Budjetti erämatkailijat (eivät yleisesti matkailijat!)

Siamilaisen kissan omistajat (eivät yleisesti kissan omistajat!)

Hääkuvaus

Ekologiset korut

Kestävä ja eettinen muoti

Ennen kuin päätät, mihin markkinarakoon kohdistat liiketoimintaasi, tässä on neljä tärkeää seikkaa, jotka on syytä ottaa huomioon:


1. Ovatko markkinat helposti määriteltävissä ja saavutettavissa? Tiedätkö, missä he hengailevat? Millaisissa Facebook-ryhmissä he oleskelevat? Onko heillä kerhoja tai ovatko he tiettyjen järjestöjen jäseniä?

2. Ovatko markkinat tarpeeksi pienet, jotta sinulla ei ole paljon kilpailijoita, mutta silti tarpeeksi suuret, jotta voit tehdä hyvää voittoa?

3. Onko markkinoilla rahaa käytettäväksi (onko heillä ostovoimaa)?

4. Onko ryhmällä mieletön intohimo harrastusta tai kiinnostuksen kohdetta kohtaan? Syövätkö, nukkuvatko ja hengittävätkö he harrastustaan? Etsivätkö he jatkuvasti lisää tietoa aiheeseensa liittyen? Loistava esimerkki tästä ovat valokuvaajat ja kehonrakennus-harrastajat!

 
Kun toimitat tuotteita ja palveluitasi vain yhdelle markkinaraolle, pystyt tekemään sen erinomaisella tavalla. Erotut myös tämän markkinaraon asiantuntijana, jolloin yrityksesi erottautuu edukseen.

Edellinen artikkeli Uskotko sattumaan vai työskenteletkö unelmasi eteen?
Seuraava artikkeli Miten löytää sopiva markkinarako kotiäitinä?

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät