Skippaa
Toimiiko myyntikirjoituksesi sinua vastaan vai sinun puolestasi?

Toimiiko myyntikirjoituksesi sinua vastaan vai sinun puolestasi?

Myyntikirjoitukset ovat kaksiteräinen miekka. Toisaalta ne voivat auttaa sinua esittämään myyntiargumenttisi ja myyntiä koskevat vastaväitteet järjestelmällisesti ja strategisesti. Väärin käytettynä ne voivat kuitenkin heikentää myynnin tehokkuutta ja jopa johtaa myynnin heikkenemiseen. Tässä on varoitus, joka kannattaa ottaa huomioon: Vaikka myyntikäsikirjoitukset saattavat sisältää hyväksi havaittuja taktiikoita, joilla kiinnostuneet ihmiset saadaan asiakkaiksi, on varma tapa luoda kiila sinun ja mahdollisten asiakkaidesi välille, jos kuulostat siltä kuin lukisit käsikirjoitusta tai toistaisit ulkoa opittuja repliikkejä. Myyjän ja asiakkaan välisen kuilun umpeen kurominen edellyttää usein keskustelevaa ja epämuodollista puhetta, joka ei tule esiin, jos lausut käsikirjoitusta.

 

  • Koko maailma on näyttämö

 

Yksi asia, jonka usein unohdamme bisneksessä ja elämässä, on "keventäminen"! Liian vakavana ja jäykkänä oleminen helposti etäännyttää sinut asiakkaan maailmasta, mutta se voi myös tehdä tyhjäksi suuren osan siitä nautinnosta, jonka saat liiketoiminnastasi tai urastasi. Kun kehität kykyäsi lisätä esityksiisi persoonallisuutta, huumoria ja spontaaniutta, voit välttää kuulostamasta harjoitellulta ja päällekäyvältä. Saattaa olla tarpeen kokeilla, mikä toimii sinulle parhaiten, mutta se onkin osa tätä prosessia.

 

  • Samalle aallonpituudelle pääseminen

 

Joustavuus on elintärkeää, kun kehitetään suhdetta potentiaaliseen asiakkaaseen ja voitetaan hänen luottamuksensa. Jos noudatat jäykkää käsikirjoitusta, et vastaa heidän tarpeisiinsa, huolenaiheisiinsa ja kysymyksiinsä. Kuunteleminen ja empaattisuus on toki joillekin ihmisille haastavampaa kuin toisille, mutta jos menestyksesi perustuu kykyyn suostutella ja vaikuttaa (ja kenen ei?), sitä taitoa kannattaa kehittää. Hyvin usein kiehtovimmat, sympaattisimmat ja vakuuttavimmat ihmiset ovat niitä, jotka ovat oppineet aktiivisen kuuntelemisen taidon.

 

  • Keskity avainsanoihin

 

Sen sijaan, että opettelisit ulkoa myyntikäsikirjoituksen sanasta sanaan, harkitse hahmotelman tai avainsanaluettelon laatimista, jonka voit painaa mieleesi. Saatat joutua tarkistamaan alkuperäisen myyntikäsikirjoituksen parin viikon välein varmistaaksesi, että puhut tehokkaasti ja täsmällisesti; älä kuitenkaan unohda sitä, miten kommunikoit sanattomasti, sillä siihen myyntiehdokkaasi kiinnittävät eniten huomiota.

 

  • Kyse on siitä, miten sanot sen

 

Monilla myynti- ja markkinointihenkilöillä on taipumus puhua liian nopeasti, joko siksi, että he ovat niin innoissaan siitä, mitä he myyvät, tai siksi, että he ovat juoneet yhden kupin kahvia liikaa. Jotkut saattavat tuntea tarvetta puhua nopeasti, jos heillä on paljon tietoa kerrottavana lyhyessä ajassa. Jokainen tilanne on erilainen, mutta useimmissa tapauksissa nopea puhuminen on suuri taktinen virhe. Ensinnäkin se voi vaikeuttaa potentiaalisten asiakkaidesi mahdollisuuksia omaksua antamasi tiedot (ja jos he ovat hämmentyneitä, he eivät aio sitoutua), ja toiseksi... tiedättehän, mitä sanotaan "nopeasti puhuvista myyjistä". Yksi tapa saada "reality check" kerran tai kaksi kertaa vuodessa on videoida ja arvostella myyntiesityksiä, joihin osallistuu muutama yhteistyökumppanisi. Heidän palautteensa saaminen ja se, että näet itsesi sellaisena kuin muut sinut näkevät, voi olla tehokas tapa korjata joitakin ongelmia, jotka saattavat haitata myyntitulostasi ja rajoittaa myyntitulojasi.

Edellinen artikkeli 8 tapaa myydä arvoa – ei hintaa!
Seuraava artikkeli Opi kirjoittamaan myyviä tekstejä

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

* Vaaditut kentät